طرز تهیه باقلاقاتق گیلانی

4.7
(7)

طرز تهیه باقلاقاتق گیلانی

 

باقلا قاتق از جمله غذاهای خوشمزه شمالی است که اهالی گیلان در پخت آن تبحر دارند. یک خورش خوشمزه و مقوی که با کمترین و ساده‌ترین مواد پخته می‌شود و بسیار مقوی و سیر کننده است و دارای فیبر و پروتئین فراوانی هست .

مواد اصلی این غذا از باقلا رشتی و به زبان گیلکی(پاچ باقلا، کلمه پاچ در گیلان به معنیِ کوتاه یا کوچک است)، شوید و تخم مرغ تهیه گردیده و معمولاً بابرنج که به صورت کته تهیه شده(برنج بیجارکله) ، سیرتازه کل باقالا، ماهی و اشپل ماهی خورده می‌شود. 

باقلاقاتق

👇مواد لازم برای طرز تهیه باقلاقاتق گیلانی  ۳ نفر :
_۲ پیمانه پاچ باقلا
_سیر نصف بوته سیر ( شما هر اندازه که مایل بودید بریزید ) ولی سیر چاشنی پایه این غذا هست . اگر حبه های سیرتون خیلی بزرگ بود ۴ الی ۶ حبه کافیه
_شوید خشک ۳ الی ۴ ق غ
_ادویه ها (نمک،فلفل،زردچوبه)
_آب ۲ لیوان ( به میزانی که روی باقلا رو آب بگیره )
_تخم مرغ ۲ عدد بزرگ اگر کوچیک بود ۳ عدد
ابتدا به مقدار کافی روغن داخل ماهیتابه ریخته و بعد سیر رنده شده یا کوبیده رو به روغن اضافه کرده و مواد رو کمی با حرارت ملایم تفت میدیم تا بوی سیر بلند بشه اما خیلی طلایی نشه.

چون قراره سیر با بقیه مواد هم تفت بخوره و در صورتی که خیلی سرخ بشه در ادامه مراحل میسوزه.حالا ادویه فلفل و زردچوبه رو اضافه کنید .
حالا پاچ باقالی ها رو به سیر اضافه کرده و حدود دو الی سه دقیقه با سیر تفتشون میدیم و بعد شوید خشک رو اضافه کنید و با موادتون خوب تفت بدید .
و حالا آب رو اضافه کنید و قل که زد حرارت رو کم کنید و در قابلمه رو بذارید تا باقلا نیم پز بشه .

نیم پز که شد نمک رو به میزان لازم اضافه کنید و مجددا حدود بیست دقیقه اجازه بدید تا باقلا بپزه ولی له نشه که از شکل ظاهریش نیوفته چون تخم مرغ هم اضافه بشه و باقلا هم له باشه غذاتون شکل قشنگی نمیگیره .

بعد بیست دقیقه باقلا رو چک کنید و اگر پخته بود و به روغن افتاده بود بهش تخم مرغ ها رو اضافه کنید . هم میتونید کامل هم بزنید هم بذارید زرده همون طوری شکل بگیره توی خورشت . من یکیش رو هم زدم یکیش رو درسته نگه داشتم . واسه تزئین روش قشنگ میشه یه زرده کامل داشته باشین .

بعد که تخم مرغها بست و گرفت باقلا قاتق آماده س و میتونید توی ظرفتون سرو کنید . نوش جانتون🌺

(ارزش غذایی بالای باقلاقاتق)

طرز تهیه باقلاقاتق گیلانی

لطفا کلیپ آموزشی این غذای خوشمزه رو در زیر مقاله مشاهده کنید 🙏

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 7

تاکنون رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

Check Also

مرغ سوخاری فوری

4.4 (12) مرغ سوخاری فوری مواد لازم مرغ ۶ تکه ادویه ها (زردچوبه ،فلفل سیاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *