انواع مکمل پروتئین و نحوه مصرف آن

انواع مکمل پروتئین و نحوه مصرف آن

4.6
(13)

مصرف مکمل پروتئین دربین ورزشکاران از اهمیت زیادی برخوردار است. اما آیا فقط ورزشکاران به مصرف مکمل پروتئین نیاز دارند؟ در این مقاله شما را با انواع مکمل پروتئین و دلایل مصرف مکمل پروتئین و نحوه مصرف آن برای افراد مختلف صحبت میکنیم.
اگر باشگاه رفته باشید احتمالا از بقیه بدنسازها درمورد پروتئین ها و نحوه مصرف آن بعد از تمرین شنیده اید و متوجه شده اید که محبوبیت این مکمل ها روز به روز درحال افزایش است.
شما میتوانید مکمل پروتیینی را همه جا پیدا کنید. اما آیا این مکمل فقط مخصوص بدنساز ها است یا ورزشکاران دیگر هم میتوانند آن را مصرف کنند.

انواع مکمل های پروتئین

پودر های پروتئینی در مدل های مختلفی عرضه می شوند. سه نمونه کلی کازیین، وی و سویا هستند مکمل پروتئین وی یکی از محبوب ترین این هاست و جزء پروتیین های شیر با قابلیت حل شدن درآب است.

وی پروتئینی کامل است که 9 امینو اسید ضروری برای رژیم غذایی را در اختیار دارد. افرادی که رژیم غذایی گیاه خواری را دنبال میکنند نیز می توانند از پروتئین سویا استفاده کنند هر چند که اغلب طعم خوبی ندارد و به خوبی درآب حل نمی شود.

قیمت پروتئین ها

قیمت این پروتئین ها نیز متفاوت است.یک ورزشکار عادی که نیاز به تمرین کردن در ساعات مشخصی ندارد می تواند از پروتئین های ارزان قیمت هم استفاده کند.
مکمل پروتئین را نیز میتوان در شرایط خاص استفاده کرد. آنها منبعی آسان و ارزان برای دسترسی به پروتئین باکیفیت هستند. البته اغلب مردم حتی ورزشکاران هم میتوانند با مصرف پروتئین های کم چرب مانند گوشت، مرغ، ماهی و محصولات کم چرب لبنی پروتئین مورد نیاز بدنشان را جذب کنند.

 

دلایل استفاده از مکمل پروتئین

  • وقتی درحال رشد هستید.
  • یک نوجوان به پروتئین بیشتری برای تمرین کردن نیاز دارد چرا که او درحال رشد است و بدن نیاز دارد پروتئین بیشتری مصرف کند.
  • وقتی درحال شروع یک برنامه تمرینی هستید.
  • اگر تازه شروع به ورزش کرده اید و میخواهید عضله بدست بیاورید بدن شما نیاز به پروتئین بیشتری دارد.
  • وقتی در دوره ترمیم یا بهبودی یک آسیب هستید. ورزشکاران معمولا دچار آسیب دیدگی میشوند و به همین دلیل نیاز به پروتئین بیشتری هم دارند.
  • اگر میخواهید گیاهخوار شوید. افرادی که میخواهند گیاهخوار شوند و منابع پروتیینی مانند:مرغ، گوشت، ماهی و لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می کنند.
    همه اینها دلایل منطقی برای مصرف پروتئین بیشتر است. و پودر های پروتئینی یکی از بهترین راههای انجام این کار است. اما از قبل باید به این نکته دقت کرد که برای تحقق اهدافی که به آن اشاره شد نیازی به مصرف پروتئین زیادی نیست.

اغلب افراد 15درصد کالری خودرا از پروتئین روزانه خود دریافت میکنند و بدن نیازمند 10-14گرم پروتئین بیشتر درطی روز است که این مقدار زیادی نیست و باید توجه داشت که بعضی از این مکمل ها در هر وعده 80گرم پروتئین دارند.

شما به این مقدار نیاز ندارید بدن شما این مقدار را تبدیل به انرژی میکند و پروتئین زیادی میتواند به کلیه و کبد شما فشار زیادی وارد کند.

 

بدن افراد مختلف روزانه چه مقدار پروتئین نیاز دارد

  • یک بزرگسال روزانه به 8/0گرم به ازای هرکیلو گرم وزن بدن پروتئین نیاز دارد.
  • ورزشکارانی که به صورت تفریحی ورزش میکنند 1/1گرم تا 4/1گرم پروتئین به ازای هرکیلو گرم وزن بدن نیاز دارند.
  • ورزشکاران رشته های استقامتی تا 2گرم به ازای هرکیلو گرم وزن بدن استفاده میکنند.
  • ورزشکارانی که به دنبال عضله سازی هستند به 5/1ت 2گرم به ازای هرکیلو گرم وزن بدن نیاز دارند.

 

به عنوان مثال فرض میکنیم شما یک ورزشکار وزن 75 کیلو گرمی هستید که میخواهید عضله بسازید. بیشترین پروتئینی که روزانه نیاز دارید 150 گرم خواهد بود. این عدد شاید بزرگ بنظر برسد اما باید درنظر بگیریم که 113گرم همبرگر 30 گرم پروتئین دارد و ماهی تن 40 گرم دارد.

مصرف پروتئین برای ورزشکاران نوجوان هم مهم است. ورزشکاران نوجوان به ازای هرکیلو گرم وزن بدن خود نیازمند 8/0تا 1 گرم پروتئین هستند.

البته هشدار هایی در رابطه با مصرف پروتئین نوجوانان وجود دارد که لازم به ذکر هست. چون مصرف پروتئین زیادی باعث فشار بر روی کلیه می شود و از طرفی هم باعث کمبود آب بدن می گردد. برای مواجه نشدن نوجوانان با این مشکلات بهتر است پروتئین مورد نیازشان را از منابع طبیعی تامین کنند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 13

تاکنون رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

Check Also

جانشین کی روش از تیم ملی شیلی می آید

3.8 (11) سفر رینالدو روئدا مربی تیم ملی شیلی به کلمبیا باعث شد تا شایعات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *