سرگین

عکاسی که تاریخ ایران را ماندگار کرد

4.7
(7)

سوروگین عکاسی که تاریخ ایران را ماندگار کرد

هنر عکاسی در دوره قاجار به ایران آمد و به تدریج در میان طبقات بالای جامعه، جای خود را باز کرد اما کمتر کسی در میان آنها به فکر عکس گرفتن از مردم و ثبت حقایق جامعه ایرانی در دوره قاجار می‌افتاد.

 در سال ۱۲۴۹ خورشیدی، مردی گرجی‌تبار به نام «آنتوان سوروگین» از قفقاز به تبریز آمد و در این شهر ساکن شد. هنر او، عکاسی بود. آنتوان خیلی زود به دلیل مهارتش به دربار مظفرالدین میرزای ولیعهد راه یافت و از مقربان درگاه شد. بعدها با مظفرالدین‌شاه به تهران آمد و در خیابان «علاءالدوله» این شهر مغازه عکاسی باز کرد و تا سال ۱۳۱۲ که زندگی را بدرود گفت، در پایتخت ایران ساکن بود، البته به شهرهای مختلف، سفرهایی داشت.

سوروگین به دلیل مهارت در ثبت لحظات تاریخی و عکس‌هایش از مردم ایران شهرت دارد. از او ده‌ها هزار شیشه عکس باقی مانده بود که پس از به قدرت رسیدن رضاشاه و برای از بین بردن آثار دودمان قاجار، توقیف شد و بعدها، سر از مراکز پژوهشی آمریکا درآورد.

از معروف‌ترین عکاسی‌های سوروگین، می‌توان به مراسم تاج گذاری مظفرالدین‌شاه، تشییع جنازه ناصرالدین‌شاه و نیز عکس ماندگار وی از میرزارضای کرمانی و مراسم اعدام او اشاره کرد. اما شاید بتوان مهم ترین عکس‌های سوروگین را ثبت خاطرات نهضت مشروطیت ایران دانست.

صدها عکس او از مجاهدان مشروطه و اجتماعاتی که در این رویداد مهم تاریخ ایران تشکیل شد، برای نگاشته‌های مورخان معاصر، سندی مهم و برای علاقه‌مندان به تاریخ، میراثی درخور و ماندگار است. سوروگین که با وجود عکاسی از رضاشاه، در دوره پهلوی با بی‌مهری حاکمیت روبه‌رو شده بود، سرانجام در سال ۱۳۱۲، در تهران درگذشت و در گورستان ارامنه دروازه دولاب به خاک سپرده شد. او در دوران زندگی‌اش به شهرهای مختلف ایران و خاورمیانه سفر و عکس‌هایی ناب از این مناطق تهیه کرد.»

منبع:http://www.pana.ir

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 7

تاکنون رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

Check Also

چرا توجه به پس زمینه در عکاسی مهم است

4.7 (13) پس زمینه در عکاسی در این مقاله قرار است اهمیت پس زمینه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *