طرز تهیه شیرینی نخودچی

4.6
(11)

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

 

مواد لازم جهت 4 نفر

پودر قند ۱۰۰ گرم

روغن جامد ۱۰۰ گرم

آرد نخودچی ۲۰۰ گرم

وانیل ¼ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده به اندازه کافی

هل سبز نصف قاشق مرباخوری

 

 

 

برای تهیه شیرینی نخودچی خانگی ابتدا پودر قند را الک می کنیم و در ظرفی می ریزیم و روغن جامد را به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا ظاهرش شبیه به خامه شود و بعد آرد نخودچی را کم کم( بهتر ذره ذره الک کنیم تا گلوله نشود) اضافه می کنیم.

خمیر را  ورز می دهیم تا مواد منسجم شوند و خمیر از شکننده بودن در بیاید. همین طور که در حال ورز دادن خمیر هستیم هل را به همراه وانیل و زعفران به آن اضافه می کنیم. خمیر که خوب ورز داده شد داخل یک پلاستیک قرار می دهیم بهتر هست که بین ۶ تا ۲۴ ساعت در یخچال می گذاریم تا خوب استراحت کند  ولی به مدت 2 ساعت هم داخل یخچال بمونه راحت میشه ازش استفاده کرد(تجربه شخصی خودمه)..

سپس فر را روشن می کنیم تا گرم شود و خمیر را روی تخته آشپزخانه و یا یک سطح صاف قرار می دهیم و با وردنه روی خمیر می کشیم تا صاف و یکدست شود. قالب هایی که می خواهیم با آن ها شیرینی را قالب بزنیم را روی خمیر امتحان می کنیم

به دلیل آنکه ضخامت خمیر باید به اندازه قالب ها باشد و اگر مشاهده کردیم که ضخامت خمیر بیشتر است با وردنه مجددا روی خمیر می کشیم تا بازتر شود و به ضخامت مورد نظرمان برسد.تمام خمیر را قالب می زنیم و سینی فر را بیرون می آوریم. توجه داشته باشید که اگر خمیر به قالب میچسبه میتونید قالب رویکم آرد سفید بزنید و بتکونید بعد قالب بزنید.

اگر قالب مخصوص نداشتید میتونید با کف دست گلوله های کوچکی بردارید و گرد کنید بعد یکم فشارش بدید تا حالت پخش پیدا کنه و با سرقاشق چند تا خط به عنوان مدل روش شیرینیتون بزنید.

کف سینی رو کاغذ روغنی قرار می دهیم و شیرینی های قالب زده را در سینی می چینیم و (اگر تمایل داشتید برای زیبایی بیشتر شیرینی ها روی آن ها خللال پسته یا پودر پسته بگذارید).اگر کاغذ روغنی نداشتید کف سینی رو یکم چرب کنید و آرد سفید بپاچید.

شیرینی نخودچی

در نهایت سینی رو در قسمت وسط فر قرار می دهیم و روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد فر را می گذاریم تا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه شیرینی های شما پخته شوند. البته باید دقت کنید که این زمان قطعی نیست و باید مداوم به شیرینی ها سر بزنید تا نسوزند. کف شیرینی رو چک کنید وقتی حالت طلایی رنگ گرفت و رنگش با روش فرق داشت اونوقت شیرینی شما حاضر هست.

 

در آخر زمانیکه شیرینی نخودچی ها آماده شدند سینی را از فر بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا کاملا سرد شوند ، زیرا زمانی که شیرینی ها داغ هستند بسیار شکننده و ترد هستند و با کوچکترین لمسی خرد می شوند و در نتیجه ظاهرشان خراب می شود. پس از سرد شدن شیرینی ها آنها را در ظرف مورد نظر بچینید …. نوش جان

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 11

تاکنون رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

Check Also

مرغ سوخاری فوری

4.4 (12) مرغ سوخاری فوری مواد لازم مرغ ۶ تکه ادویه ها (زردچوبه ،فلفل سیاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *