روانشناسی بازی کودک

3.8
(8)

روانشناسی بازی کودک

 

روانشناسی بازی کودک

 

روانشناسی بازی از موضوعات مهم روانشناسی کودک است . سالهای زیادی است که تحقیقات بر روی کودکان نشان داده که کودکان فعال که بسیار بازی میکنند پیشرفت های فکری و مغزی بیشتری دارند . بطور کل هر چیزی که مربوط به تعامل کودک با محیط است بر تغییر ساختارهای مغز کودک اثر دارد . روانشناسی بازی مبحثی است که استدلال میکند کودکانی که آزادانه بازی میکنند و میزان بازی بیشتری دارند مغزی فعالتر و رفتاری متفاوت تر دارند . آنها اعتماد به نفس بالایی دارند و از توانایی بیشتری برای شاد نگه داشتن خودشان برخوردارند . به عبارت دیگر بازی بسیار مهم است زیرا بچه هایی که بازی میکنند بسیار اجتماعی و از نظر روانی سالم تر هستند .

در مبحث روانشناسی بازی باید بدانید که کودکان ترجیح میدهند با همسالان خود بازی کنند و این یک احساس مثبت و تقویت کننده اعتماد بنفس در کودک است . بازی در کودک دلیل تقویت شدن روحیه اکتشاف و جستجوگر اوست و یک راه موثر برای اجتماعی کردن یک کودک گوشه گیر است . بازی  مناطق ابتکار و تعامل را در مغز کودک تحریک میکند و منفعل بودن را از او دور میسازد . و این مطالب نشانگر مهم بودن روانشناسی بازی است . برای راهنمایی بیشتر میتوانید از مشاوره روانشناسی استفاده نمایید .

روانشناسی بازی کودکان

روانشناسی بازی کودکان گاها حتی به مباحث بیولوژیکی و ژنتیکی هم مرتبط میشود . در یک مقاله آمریکایی شواهدی نشان داده شد که بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی موشها و چندی از پریمات ها ، هنگامی که حیوانات جوان تشویق به بازی میشوند شایستگی های اجتماعی ، شناختی و مقررات عاطفی در ابعاد زندگیشان بهبود میابد . تجربه بازی حتی باعث میشود آنها با موقعیت های غیر منتظره سازگار تر باشند . تصور کنید این صحبت ها بر روی یک انسان هوشمند مثل انسان ، تا چه حد میتواند اثر گذار باشد . بطور کل در روانشناسی بازی کودکان ، بازی ابزار پیشرفت توسعه مناطق کنترل سایر سیستم های عصبی بدن در مغز است .

روانشناسی بازی کودکان نشان داده که گاها بازی اثرات جالبی بر کودک دارد . مثلا بازی هایی که در چارچوب قوانین خاصی اجرا میشوند باعث میشوند کودک بتواند از این قوانین ، اطاعت کردن را یاد بگیرد . با این نوع بازی ها کودک کنترل بیشتری بر روی خودش خواهد داشت و یاد میگیرد که بخوبی در آینده بعنوان یک بزرگتر قانونمدار ظاهر شود . این اثرات در بازی هایی مثل فوتبال بطور مثال دیده میشود . بازی فوتبال یک بازی گروهی در چارچوب قوانین و وقت خاصی است که به کودک حتی وقت شناسی را هم آموزش میدهد . سعی کنید کودک را با این دست بازی ها و ورزش ها سرگرم کنید .

اثرات عدم وجود بازی در زندگی کودک

در روانشناسی بازی کودک این دسته از کودکان که از بازی محرومند اضطراب بیش از حد در شرایط استرس زا از خود نشان میدهند این کودکان در وجود خود تنش های بسیاری دارند و ثبات و آرامش کمتری از خود نشان میدهند . آنها کمتر قادر به هماهنگی با یک شریک یا همکار هستند و حتی در زمینه های جنسی و غیر جنسی نیز مشکلات فراوان دارند . با توجه به مبحث روانشناسی بازی این کودکان در آینده والدین موفقی نمیشوند و از لحاظ عاطفی و فکری والدینی بسیار ویرانگر محسوب میشوند . بازی به کودکان نکات اخلاقی ، قانونی و مشارکتی بسیاری می آموزد و کودک را از نظر روحی به فرد سالم تری تبدیل میکند و قسمت های مربوط به هماهنگی مغز را گسترش میدهد .

اثر بازی بر مغز کودک

همانطور که در مبحث روانشناسی بازی کودک خواندید بازی مغز را مجبور به سازگاری  بیشتر در زندگی میکند . در جوامع مدرن انسانی ، بازی های کودکان باید با نظارت و در چارچوب و محدودیت های خاص انجام پذیرد . این محدودیت ها اغلب به دلایلی قابل فهم برای والدین اعمال میشوند . بچه های کوچک از طریق بازی ارتباط برقرار میکنند . بازی به کودکان اجازه میدهد تا کنترل خود را بدست آورند آنها همچنین آزادی بیان در تجربیات عاطفی خود را با بازی کردن بدست میاورند . با دسترسی به این ظرفیت مغزی ، کودک یاد میگیرد تا هوش مقابله با نگرانی های خود را در شرایط سخت به راحتی پیدا کند . کودک همچنین یاد میگیرد که در شرایط دشوار آرامش خود را و صد البته کنترل عواطف و خشم خود را به دست بگیرد و اجازه ندهد که این احساسات بر او غلبه کنند .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 8

تاکنون رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

Check Also

کودکان و زمان خواب، ترس‌ها و کابوس‌ها

4.8 (5) ترس‌ها و کابوس‌ها کودکان و زمان خواب ، ترس‌ها و کابوس‌ها اگر کودکم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *