توانایی شنوایی فرا انسانی پروژه جدید فیسبوک برای عینک واقعیت افزوده

5
(5)

با عینک‌ واقعیت افزوده، بسیاری از اشیا اطراف، به طور مجازی ایجاد می‌شوند و به همین دلیل با آنها، آینده شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی به نظر می‌رسد. فیسبوک قصد دارد تجربه استفاده از این گجت‌های پوشیدنی را به سطح بالاتری ارتقا دهد و توانایی شنوایی فرا انسانی را به آنها اضافه کند.

تیم تحقیقات آزمایشگاه‌های واقعیت فیسبوک دو هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ هدف اول تولید صداهای مجازی به گونه‌ای است که تشخیص آنها از واقعیت ممکن نباشد. در حالی که دستیابی به نتایج عالی در این حوزه نیاز به تجهیزات پیشرفته و اتاقی با طراحی ویژه دارد اما محققان فیسبوک ادعا می‌کنند که به سطحی از تکنولوژی دست یافته‌اند که با کمک آن افراد معمولا قادر به تشخیص واقعی یا مصنوعی بودن صدای شنیده شده در هدفون نیستند.

هدف دوم محققان فیسبوک که بلندپروازانه هم به نظر می‌رسد بهبود شنوایی انسان است. محققان برای دستیابی به هدف دوم، نحوه تشخیص جهت صدا توسط مغز را بر اساس فاکتورهای متنوعی تحلیل کرده‌اند. فاکتورها شامل مواردی از جمله شکل هندسی اتاق، شکل گوش انسان‌ها و نیز تفاوت حجم صدا در هر گوش بوده‌اند. مورد دیگری که در نظر گرفته شده، تفاوت سرعت شنوایی در گوش‌ها است و در واقع بسته به جهت سر، همیشه یک گوش زودتر از دیگری صدا را می‌شنود.

برای این که محققان بتوانند قدرت شنوایی فرا انسانی را ایجاد کنند فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که امکان شنوایی در محیط‌های پر نویز را فراهم می‌کند و می‌توان صدای دلخواه (از جمله صدای صحبت یک فرد در یک اتاق شلوغ) را تقویت و بقیه صداها را تضعیف کرد. تصور کنید به لطف این تکنولوژی کافی‌ست با نگاه کردن به یک نفر در بین جمعیت حاضر در یک اتاق، صدای او را بهتر از بقیه بشنوید.

محققان فیسبوک به این منظور، صدای اطراف کاربر را با استفاده از چند میکروفن دریافت می‌کنند و در عین حال الگوی حرکت سر و چشمان را زیر نظر می‌گیرند تا متوجه شوند که علاقه فرد به شنیدن کدام صدا بیشتر است.

فیسبوک از سال ۲۰۱۷ در حال کار روی عینک واقعیت افزوده خود است و شاید در نهایت پای تمامی این تکنولوژی‌ها به این گجت باز شود. البته احتمالا این عینک تا چند سال دیگر هم روانه بازارها نخواهد شد اما در صورت عرضه به بازار احتمالا تاثیری بیش از عینک گوگل خواهد داشت.

منبع : digiato.com

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 5

تاکنون رأی نداده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

Check Also

تکنولوژی تشخیص چهره چه مزایا و معایبی دارد؟

تکنولوژی تشخیص چهره چه مزایا و معایبی دارد؟

4.2 (9) تکنولوژی تشخیص چهره به بخشی از زندگی بسیاری از مردم در سراسر جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *