در این آموزش 7 روش جالب و خلاقانه برای عکاسی از باران با گوشی آیفون یاد می‌گیرید و متوجه خواهید شد که چطور می‌توان با داشتن فقط یک گوشی موبایل عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید.

 

1- عکاسی از قطرات باران پشت پنجره

قطرات باران پشت پنجره یک فرصت خیلی خوب برای عکاس‌های خلاق است و از آنجایی که باید از پشت پنجره عکاسی کنید، نیازی نیست برای عکاسی دقیقا زیر باران باشید. همچنین می‌توانید پس از اتمام باران و در حالی که هنوز قطرات باران روی شیشه هستند هم این عکس‌ها را ثبت کنید.

به دنبال پنجره‌ای بگردید که قطرات آب هنوز هم روی آن هستند و پشت آن نیز یک صحنه‌ی جذاب قرار دارد. این صحنه ممکن است یک خیابان شلوغ و مملو از انسان‌هایی باشد که چتر در دست دارند و یا نمایی از شهر از داخل یک ساختمان بلند باشد و حتی می‌تواند یک درخت تنها باشد.

شما می‌توانید از پنجره‌های خانه یا دفتر کار خودتان استفاده کنید و یا از پنجره‌های یک کافی‌شاپ برای عکاسی کمک بگیرید. حتی پنل‌های شیشه‌ای ایستگاه اتوبوس و پنجره‌ی ماشین خودتان هم می‌تواند یک گزینه خوب برای عکاسی از باران با گوشی آیفون باشد.

عکاسی از باران

در اکثر مواقع بهتر است که قطرات باران در فوکوس باشند و صحنه‌ی پشت آن‌ها تار شده باشد. برای تار کردن پس زمینه در گوشی آیفون باید گوشی خودتان را در فاصله‌ای نزدیک به پنجره نگه دارید و سپس روی تصویر یک قطره صفحه‌ آن را لمس تا نقطه‌ی فوکوس را مشاهده کنید.

در صورتی که پشت پنجره حرکات زیادی وجود دارد باید فوکوس را قفل کنید تا سیستم اتوفوکوس آیفون هر وقت که چیزی داخل صحنه حرکت کرد روی آن خلاقانه نکند. برای قفل کردن فوکوس یکبار روی صفحه ضربه بزنید و انگشت خودتان را برای چند ثانیه روی آن نگه دارید تا AE/AF Lock را در بالای صفحه مشاهده کنید. در صورتی که قطرات باران تار به نظر می‌رسیدند هم کافی است فاصله دوربین و پنجره را تغییر دهید و دوباره روی صفحه ضربه بزنید تا فوکوس انجام شود.

زمانی که از یک صحنه‌ی خیابانی شلوغ در حال عکاسی هستید، لحظه‌ای که عکاسی می‌کنید خیلی مهم است. با آرامش صبر کنید تا یک صحنه‌ی جالب را مشاهده کنید. این صحنه ممکن است عابری باشد که یک چتر رنگی در دست دارد و یا فردی باشد که یک بارانی با رنگ های روشن پوشیده است. همچنین می‌توانید از دوست خودتان هم بخواهید که پشت پنجره بایستد تا یک عکس‌ پرتره خلاقانه ثبت کنید.

2- عکاسی از بازتاب داخل قطرات

عکاسی با گوشی

در صورتی که با دقت به قطرات باران نگاه کنید، اغلب متوجه بازتاب‌های خیلی کوچکی داخل آن‌ها خواهید شد. این بازتاب‌ها زمانی که قطرات باران روی پنجره یا سطوح فلزی بازتابی مثل سطوح اتومبیل ها هستند بیشتر نمایان خواهند بود.

برای ثبت جزئیات این بازتاب‌های کوچک شما باید خیلی به قطرات باران نزدیک شوید. در صورتی که لنز ماکرو دارید می‌توانید از آن برای ثبت کلوزآپ‌های خیلی بسته استفاده کنید. با این کار جزئیات فوق‌العاده‌ای را داخل بازتاب قطرات باران به تصویر خواهید کشید. برای نتایج بهتر، مطمئن شوید که یک سوژه‌ی جذاب داخل بازتاب قطرات وجود دارد. برای مثال ساختمان‌های زیبا، درخت‌ها و یا یک شخص برخی از نمونه‌هایی هستند که می‌توانند عکس شما را تقویت کنند.

3- خلق تصاویر انتزاعی با قطرات باران

یکی از ایده‌های خیلی خوب برای عکاسی از باران با گوشی آیفون خلق تصاویر انتزاعی است. قطرات باران فرصت خیلی خوبی برای خلق تصاویر انتزاعی برای شما فراهم می‌کنند. عکاسی انتزاعی به خلق عکس‌های خلاقانه‌ای که اشیاء معمولی را به شکل منحصر به فرد و تخیلی به تصویر می‌کشند گفته می‌شود. در باران شدید می‌توانید از پشت پنجره عکاسی کنید و از باران برای تار کردن و تحریف صحنه‌ای که در پشت پنجره قرار دارد استفاده کنید.

عکاسی از باران با گوشی

قطرات باران روی سطوح بازتابی نیز گزینه‌ی خیلی خوبی برای خلق تصاویر انتزاعی هستند. تمام کادر تصویر را با قطرات باران پر کنید تا یک الگوی انتزاعی منحصر به فرد داشته باشید. با عکاسی انتزاعی بیننده حتی در صورتی که نتواند بلافاصله اتفاقی که داخل صحنه رخ داده است را ببیند، قادر خواهد بود زیبایی‌های هنر را ببیند. این نوع عکاسی آزادی خلاقانه‌ی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و باران نیز بهترین گزینه برای عکاسی انتزاعی است. فقط به دنبال قطرات آب و یا جریان آب روی سطوح مختلف بگردید، سپس با استفاده از آن یک عکس انتزاعی خلق کنید و بیشترین استفاده را از بافت‌ها و الگوها ببرید.

4- استفاده از افرادی که چتر دارند

در روزهای بارانی تعداد زیادی فرد چتر به دست مشاهده می‌کنید که می‌توانند سوژه‌ی خوبی برای عکس‌های شما باشند. این سوژه‌ها رنگ زیادی به عکس‌های شما اضافه می‌کنند و می‌توانند به عنوان یک شکل هندسی منحصر به فرد در تصاویر شما مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین چترها برای ایجاد حس رمزآلود بودن نیز کاربرد دارند زیرا معمولا صورت سوژه را می‌پوشانند.

معمولا باران یک جو تیره و خاکستری ایجاد می‌کند و به همین خاطر استفاده از یک چتر رنگی در مقابل این چنین جوی باعث خلق تصاویری زیبا خواهد شد. چترها یک نقطه کانونی قوی در ترکیب‌بندی شما ایجاد می‌کنند که برای عکاسی در خیابان‌های شلوغ کمک زیادی به شما خواهد کرد.

در صورتی هم که خیلی به چتر موردنظر نزدیک شوید و اجازه دهید که بخش زیادی از کادر تصویر شما را بپوشاند می‌توانید جزئیات قطرات بارانی که روی آن چتر هستند را هم به خوبی ثبت کنید. همچنین می‌توانید به دنبال زوج‌هایی بگردید که با چترهای خودشان به هم چسبیده‌اند. این نوع تصاویر داستان‌های فوق‌العاده جذابی را بازگو می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های خیلی خوب برای استفاده از چتر در عکاسی، استفاده از پرسپکتیو مرتفع است. روی یک نقطه‌ی مرتفع مثل یک پل قرار بگیرید و سپس از آن نقطه افرادی که با چتر در حال رد شدن از زیر پای شما هستند را به تصویر بکشید. عکاسی با استفاده از این پرسپکتیو باعث ایجاد یک نقطه‌ی کانونی جذاب برای شما خواهد شد.

5- عکاسی از انعکاس داخل گودال‌ها

پس از باران شاهد گودال‌های آب خیلی زیادی خواهید بود که می‌توانید از آن‌ها برای عکاسی از باران با گوشی آیفون استفاده کنید. به دنبال گودال‌هایی بگردید که در پارکینگ‌ها و پیاده‌روها یا حتی روی میزهایی که در فضای باز قرار دارند ایجاد شده‌اند. روش‌های خیلی زیادی برای عکاسی از بازتاب‌های داخل گودال‌ها وجود دارد. اول از همه به دنبال گودال‌هایی بگردید که بازتاب اجسام جالب اطراف را نشان می‌دهند.

درخت‌ها، ساختمان‌ها، مردم و حتی ماشین‌ها همگی سوژه‌های جالبی هستند که می‌توانید از آن‌ها در بازتاب گودال‌های آب عکاسی کنید. از زوایای مختلف برای عکاسی استفاده کنید تا بهترین پرسپکتیو ممکن را برای عکاسی از سوژه موردنظر پیدا کنید. در اطراف گودال بچرخید و از زوایای بالا و پائین هم استفاده کنید.

می‌توانید هم بازتاب و هم پس زمینه را داخل عکس خودتان داشته باشید تا یک کادربندی متقارن داشته باشید و یا تمام کادر را با بازتاب سوژه داخل گودال آب پر کنید. به یاد داشته باشید که هیچ زاویه صحیح یا غلطی وجود ندارد و بهترین پرسپکتیو به اجزای داخل بازتاب و دید خلاق خود شما بستگی دارد.

وارونه کردن عکس در زمان ادیت نیز یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید و اغلب اوقات به خلق یک عکس منحصر به فردتر منجر خواهد شد. با این کار مخاطب بیشتر متوجه اجزای بازتاب داده شده داخل عکس خواهد شد.

با اینکه می‌توانید پس از اتمام باران از گودال‌ها و بازتاب داخل آن‌ها عکاسی کنید، اما در صورتی که زمان بارش باران عکاسی کنید، می‌توانید موج‌های زیبای ناشی از برخورد قطرات باران را به تصویر بکشید.

6- عکاسی از بازتاب روی سطوح خیس

یکی دیگر از روش‌های عکاسی از باران با گوشی آیفون توجه به سطوح خیس است. یک جاده یا پیاده‌روی معمولی زمانی که خیس است ممکن است کاملا متفاوت به نظر برسد زیرا به یک سطح بازتابی تبدیل خواهد شد.

بدون وجود آب و بازتاب، جاده‌ها و پیاده‌روها ممکن است داخل عکس‌های شما خیلی تیره به نظر برسند. ولی زمانی که خیس هستند، نور تابیده شده از سطح جاده باعث ایجاد یک پیش‌زمینه‌ی خیلی روشن‌تر نسبت به مواقع عادی خواهد شد. بازتاب‌ها رنگ و جذابیت بصری بسیار زیادی در پیش زمینه‌ی تصویر ایجاد خواهند کرد. این موضوع باعث افزایش عمق صحنه و جلب توجه مخاطب به تصویر شما خواهد شد.

بازتاب‌های داخل خیابان‌های خیس در طول شب خیلی جذاب‌تر هستند. بازتاب چراغ‌های خیابانی و تابلوهای نئون باعث ایجاد یک درخشش گرم در بخش پائینی تصویر شما خواهد شد.

7- عکاسی از پاشیده شدن آب

بارش باران یک فرصت فوق‌العاده برای عکاسی از پاشیده شدن قطرات آب برای شما ایجاد می‌کند. عکاسی از فردی که داخل یک چاله‌ی آب می‌پرد یک روش خیلی آسان برای خلق یک عکس اکشن با گوشی آیفون است. یک روش دیگر انداختن یک سنگ داخل گودال و عکاسی از قطرات آب پاشیده شده داخل هوا و موج‌های ایجاد شده است.

مهم‌ترین نکته برای عکاسی از پاشیده شدن قطرات آب زمانبندی است. برای اطمینان از اینکه در لحظه‌ی مناسب از قطرات پاشیده شده داخل هوا عکس می‌گیرید از قابلیت عکاسی پیاپی Burst Mode گوشی خودتان برای عکاسی استفاده کنید. این قابلیت یک مجموعه عکس پیاپی ثبت می‌کند. بعدا شما می‌توانید بهترین عکس‌های ثبت شده را انتخاب و بقیه تصاویر را حذف کنید. برای فعال‌سازی حالت عکاسی پیاپی، فقط کافی است دکمه شاتر را نگه دارید.

مطمئن شوید که عکاسی را درست قبل از پریدن سوژه داخل گودال آغاز می‌کنید و تا زمانی هم که پاشیده شدن آب تمام نشده است، دکمه شاتر را رها نکنید. در صورتی که از فاصله نزدیک عکاسی می‌کنید هم بهتر است از قاب‌های ضدآب برای گوشی خودتان استفاده کنید تا مطمئن شوید که آب به گوشی موبایل شما برخورد نمی‌کند.

سخن نهایی

با وجود اینکه بارش باران ممکن است شما را از عکاسی در فضای باز منصرف کند اما به شدت توصیه می‌کنیم که حتما عکاسی از باران با گوشی آیفون را امتحان کنید. آب و هوای بارانی فرصت‌های خلاقانه و منحصر به فرد زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد که در روزهای معمولی در اختیار شما قرار ندارند. بنابراین بار دیگری که شاهد بارش باران بودید، از منزل خارج شوید و به دنبال سوژه‌هایی بگردید که می‌توانید از آن‌ها عکاسی کنید. حتی می‌توانید از داخل منزل و با عکاسی از قطرات باران روی پنجره نیز عکس‌های خیلی خوبی ثبت کنید.

در صورتی که نگران خیس شدن گوشی موبایل خودتان هستید، یک قاب ضدآب تهیه کنید تا خطر خیس شدن و آسیب رسیدن به موبایل خودتان را به حداقل میزان ممکن برسانید. زمانی که گوشی شما در امنیت باشد، می‌توانید عکس‌های خیلی بهتری با گوشی موبایل خودتان ثبت کنید.

منبع:https://noornegar.com